Wie van en naar Rotterdam-Zuid reist kan dit binnenkort ook met de deelfiets of deelscooter doen. In Rotterdam worden dit jaar meer deeltweewielers toegelaten, waarbij er nu dus ook voertuigen mogen parkeren op Zuid.
Rotterdam telt op dit moment zo’n 3.300 deelfietsen en deelscooters. Uit de jaarrapportage van de gemeente blijkt dat vorig jaar ongeveer zes miljoen kilometer met deze voertuigen is gereden. Daarmee is een uitstoot van 168,5 ton CO2 bespaard; dit staat gelijk aan 438 passagiersvluchten met het vliegtuig van Amsterdam naar Rome.
Gemakkelijker reizen
Uit onderzoek blijkt dat de voertuigen veel gebruikt worden voor ritten in en naar het centrum, simpelweg omdat hier het grootste aanbod aan voorzieningen is. Sinds vorig jaar zomer zijn ook in veel randgemeenten deelscooters en -fietsen te vinden. Dit moet de deur-tot-deur-reis gemakkelijker maken. Om iedereen dezelfde toegang tot al die verschillende vormen van vervoer te geven, wil de gemeente dat ook in Rotterdam-Zuid het aanbod van deeltweewielers wordt vergroot.
Foutparkeerders
Het uitbreiden van het aantal deeltweewielers gaat samen met strenger handhaven op foutparkeerders. De cijfers van 2020 laten zien dat het aantal overlastmeldingen redelijk constant is gebleven. In totaal werden er 519 meldingen van overlast gedaan. Deze meldingen zijn door de deelaanbieder opgelost door het waarschuwen en beboeten van gebruikers of - bij structurele overlast - aanpassing aan het servicegebied.
Er wordt door de gemeente vaker gehandhaafd op deelfietsen dan op deelscooters. Fietsen worden vaker weggehaald en naar het Fietspunt gebracht. Bijvoorbeeld omdat een handhaver de zware scooter niet kan verplaatsen of de scooter alweer verhuurd is wanneer de handhaver bij een melding aankomt. De bedoeling is dat de handhaving op beide soorten voertuigen gelijk is. Daarom kunnen gebruikers van deelscooters vanaf half 2021 ook vaker rekenen op een boete bij foutparkeren of veroorzaken van overlast.